onsdag 28 februari 2007

frukost

jag har testat frukost under ett par veckor nu
jag har testat olika saker i olika kombinationer och mängder och mest har jag varit ute efter att hitta något som är
1. snabbt
2. mättande och nyttigt
3. gott
4. möjligt att äta mellan kl 07.20 och 07.35 på morgarna när man har tuggummi i hjärnan och slaskig, gråtrist utsikt från köksfönstret. dvs. glatt, spänstigt och uppiggande!

snabbt är viktigt för jag kan inte gå upp tidigare än vad jag gör, jag kan inte vara snabbare, jag kan inte, kan inte, kan inte. mättande är verkligen viktigt för jag ska kunna arbeta fram till 12.00 utan påfyllning utan att min mage stör alla på kontoret. gott är också ganska viktigt för det är lätt att man vill kräkas vid den här okristliga tiden på dygnet annars.

jag funderade på om det var viktigt att kunna borsta tänderna nästan direkt efteråt men jag kom fram till i testet att enbart flytande föda inte fungerar på punkt 2. Så smulor i tandkrämslöddret får vara okej. Här är några olika saker och kombinationer jag testat:
  1. the
  2. grönsaksjuice
  3. vanlig juice
  4. fil
  5. wasa sport
  6. wasa delikatess
  7. wasa fiber plus
  8. wasa rågman
  9. vanligt mjukt bröd
  10. ost av olika sort
  11. hoummos och baba ganough på burk
  12. tomatpuré
för någon dag sedan testade jag alltså den smulfria kombinationen 1+3+4. då var jag mätt till 09.00 ungefär. några stressiga morgnar har det blivit 2-3 st 5,6,7 eller 8 + 10 med 1 till. den stora skillnaden i mättnad har varit mellan de olika knäckebröden. 5 och 7 står man sig väldigt mycket bättre på än 6 och 8. men det är inte tillräckligt, the att dricka är ju vatten mest, vid 11 dör jag av hunger. man kan dock byta ut 1 mot 2 eller 4 så blir det nog bättre. om ni undrar över 12:an så är det väldigt lätt att bevisa att det är ett pålägg som står sig väldgt bra i konkurrensen. snabbare än 10. jag skulle nog våga säga att den bästa kombinationen är 2+4+5 med pålägg. den är relativt snabb om man har allt hemma. allt som är drickbart är snabbt. 2 st knäcke borde man hinna knapra i sig. definitivt om jag står upp och låter bli att läsa tidningen. med både 12 och 10 på borde det bli väldigt gott. problem blir det kanske när man fryser och väldigt gärna vill ha the för att bli varm. 3 är meningslöst men gott. 9 är meningslöst men snabbt och mindre smuligt. 11 är äckligt.

återkommer om det här lite senare i livet

ps. jag har gett upp att skriva med stor bokstav. har verkligen försökt.

4 kommentarer:

JOANNA sa...

ja, alltså, jag vet inte heller alls vad jag ska äta till frukost. i ren förvirring fortsätter jag äta gröt fast jag inte tycker så mycket om det. på pin kiv liksom. det blir mest äpplemos hursom. det är gott. du borde kanske testa?

Anonym sa...

jag har ju ätit gröt i så många år att det kändes som en förbannelse. när jag och mia modde på dackefemman gjorde vi god banangröt ibland, och gröt med russin och goda kryddor och frön och nötter och konstiga gryn och det var ju gott och så, men det tog ju sin lilla tid. skulle nog dock inte kunna gå tillbaka till mikrofiberhavregröt... men det är såklart värt ett försök.

JOANNA sa...

jag menade inte gröten, utan äpplemos.

Lisa sa...

ja, ja. ja ja!