onsdag 12 september 2007

Nattsyster

Sitter och tittar in i två mörka salar på sjukhuset i Lund. Har precis fått vila en timme utan att helt kunna somna. Jag fick låna en tom patientsal och där var lite för många skärmar för att det skulle vara en riktigt rofylld miljö. Dessutom kunde jag inte sluta tänka på vad jag skulle göra om de kom inrusande med en traumapatient. Inte riktigt troligt, men fyra på morgonen har jag inte de mest logiska tankbanorna.
Utanför ser man hela jäkla Skåne, eller åtminstone Malmö och där bortom Öresundsbron. Klockan är halv fem på morgonen och min stolthet är att jag ser piggare ut än trebarnspappan bredvid mig. Tänker då och då att det här kanske är det bästa. Det kanske är så här man ska jobba. Åtminstone några år.
Fast var det inte så att nattarbetare hade ökad risk för cancer, hjärt-kärlsjukdomar, förkylning och högre dödlighet i allmänhet? Kanske ingen hit.
Jag skulle bli grym på IQ World Challenge. Och det är ju alltid något.

2 kommentarer:

Anonym sa...

IQ world challange är kul, tyvärr svårt med en mus som dubbelklikar ofrivilligt.

Gillar inte heller all de jäkla amerikanska städerna man inte har en aning om vart de ligger.

Elin sa...

Jag vet! Eller de jäkla norska superkända minstäderna som jag alltid tror ligger i tjotahejti för att man inte hört tala om dem.

Jag har faktiskt också handikapp med en laptop-mus. Har en annan med men den är ju helt åt helsikke.