söndag 25 oktober 2009

Les journées dernières

Lite av varje här, vintern som jag var rädd för har i alla fall dragit sig tillbaka, det är soligt och varmt igen, vi tar på oss sandalerna och går och fikar. Vi har projektvecka i skolan nästa vecka och det är många sverigebesök, ett och annat restaurangbesök. Jag och Josse tog sovmorgon den här söndagen, inget mushroom party in the forest men festligt är det ändå att ha börjat uppskatta den helgade vilodagen. Saker och ting blir bättre, det är ett som är säkert.

veckoslut: jag blir ivrig och slår ut med armarna
i en kram, krossar Lindas glasögon.Josse ger sommaren en ny chans.
Candides lägenhet flödar av solljus.Kalvar på grönbetePicknick med utsikt över Marseille.
Linda och jag övar på uttal;
skillnaden mellan "Ils sont" och "Ils ont"CentreraJosse påstår att de allra godaste Moules marinières finns i
just hennes gryta
just på denna restaurang
just denna lördagskväll i oktober

6 kommentarer:

mia sa...

Alltså slog du sönder ett par maktglasögon? Trodde inte det var möjligt, som jag misshandlade mina... klump-lisa!

anne sa...

vad är maktglasögon?
och mia säg inte så. det kan hända alla.

Lisa sa...

mia du är inte snäll

Tove sa...

jag tycker det låter fint att du blev så glad! ett offer för kärleken. Fina bilder var det också.

mia sa...

Maktglasögon är sånna med ingen båge runt glaset utan bara bakom öronen o på näsan. Sånna som jag hade (och det ser ut som sådana som Linda har) var i titan och liksom alldeles mjuka och som ska i princip inte kunna gå sönder. Maktglasögon kallas de eftersom de är väldigt populära hos politiker och myndighetpersoner, jag tror faktiskt det var Lisa som myntade uttrycket.

Lisa sa...

jag tror att lindas maktglasögon (oui c'est ca) var synnerligen ömtåliga. glasen var i plast och nog för att jag var glad men linda själv skadades inte. jag ska köpa nya till henne.