måndag 16 november 2009

L'art de la séduction - förförelsekonst på franska

Fransyskor och fransoser är som ni vet romantikens och förförelsens mästare på jorden. De kan allt om rosor, dofter och sexiga underkläder. Jag kan ingenting. Jag har blivit idiotförklarad av mina mera insatta vänner. Jag ska dock lära av de bästa och komma hem härifrån som en som en fullfjädrad femme fatale, det är ju tydligen en konst man bör kunna bemästra för att få ligga. Jag har gjort några fältstudier och även en del intervjuer, varav ett fåtal på djupet. Jag har därefter formulerat några nyckelord som kan komma att figurera som båda teman och mål för min läroprocess:

  1. långt blont hår
  2. mystisk
  3. svårfångad
  4. sexig/sensuell (fattar inte skillnaden)
  5. kontaktlinser

(Nu hade man också, tänker ni, kunnat räkna upp andra kvinnliga attribut eftersom BEMÄSTRANDE AV FÖRFÖRELSEKONST lätt kan förknippas med trogenhet gentemot gängse könsnormer men det, mina feministiskt medvetna och mycket frigjorda vänner, är vi ju naturligtvis inte intresserade av. Således tänker jag inte lista bräcklighet, känslighet, smalhet och sånt där som att inte prata för mycket och för högt och vulgärt och envist, det är ju viktigt med rimliga mål för att hålla motivationen uppe (jag har läst pedagogik). Däremot håller jag på att lära mig att gå i klackar)

well, jag har redan gjort vissa framsteg, t.ex. hade jag kontaktlinser idag i skolan för första gången sen i somras. Tyvärr var det ingen som hånglade med mig ändå. Imorgon tänkte jag kombinera det med lite sensualism, t.ex. av den typen jag såg i en undervisningsfilm ("L'amour infini") häromkvällen. Det gick mycket ut på att gå långsamt och liksom stryka sig mot väggar och möbler. well, I could do that?

Jag håller er uppdaterade. Några av mina faddrar är på väg över för pepptalk och vindrick nu. À bientôt!

7 kommentarer:

mia sa...

jag kan se dig stryka dig längst med väggar och möbler i kontaktlinser. döhett!

Fia sa...

Ja det var väl bara en tidsfråga tills förförelsekonsten kom på tal för dig i förförelsekonstens land med stort F Lisa. Jag kommer oxå att följa detta med spänning! Kommer du att köra hela kitet och göra alla grejer samtidigt? Eller kanske kan du göra en sak i taget så vi får veta om det är någon specifik grej som är klockren för att få hångla? Nu har du ju tydligen provat både kontaktlinser och långt blont hår var för sig utan hångel. Mycket spännande projekt det här. Jag provade min systers högklackade skor i fredags och det är helt klart inte ett alternativ för mig att använda mig avi något sammanhang. Kanske saknar jag den rätta motivationen, men jag tvivlar på att jag skulle kunna föra mig framåt på ett värdigt sätt med höga klackar.

lisa sa...

alltså, jag känner mig helt öppen för förslag och sådär. vad som skulle kunna vara den bästa strategin till exempel. folk kanske kan bidra med egna teorier, gärna erfarenhetsgrundade. jag ska hålla er uppdaterade. lovar.

Anonym sa...

Alltså, lite lagomt alkoholintag med en charmerande salongsberusning till följd tycker ju jag hjälper till när det skall förföras. Enligt egen erfarenhet kan det dock vara svårt att hålla sig på den charmerande nivån, vilket kan stjälpa även den bästa förförerskan. Fast ibland ibland kan det leda till hångel även vid större berusning, men det handlar väl inte om förförelse då kanske. Jag tycker absolut vi ska hålla oss till förförelse här och inte snubbla in på tex raggning som då rakt inte passar för en kvinna med sug i blick och höga klackar.

Fia sa...

Blev fel där. Jag står för inlägget ovan.

Ina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda sa...

Kära lisa,
precis som med mycket annat vi strävar efter i livet så kan det ibland underlätta om man sätter upp tydliga mål för sig själv och sedan "manifisterar" dessa. Man måste helt enkelt föreställa sig att man redan har det man vill ha. Inte blockera det positiva tänkandet med tvivel och passivitet. Fokus älskling, fokus... och ett visst mått av självbedrägeri gör vägen lättare.

Om du känner dig mer sensuell av att stryka dig mot möbler och väggar kommer du även att utstråla sensualism och genast kommer din omgivning att uppfyllas av din attraktionskraft.
Däremot kanske det finns effektivare sätt att få sig lite hångel och ett skjut. Det viktigaste är ju dock att det känns naturligt för dig.

Om vi studerar dina punkter lite närmre: långt hår har ju bevisligen eggat fler människor genom tiderna än kort hår (tror att det finns ett samband mellan ett mindre aktivt sexliv hos nyblivna föräldrar och kvinnors benägenhet att klippa sig kort efter första förlossningen). I Frankrike bör ju även blont hår ge uttryck för någon slags exotism... så visst, långt blont hår, mystik och sensualism skulle i det här fallet kunna vara strategiska punkter vad det gäller att lyckas med förförelsekonsten.

Svårfångad å andra sidan tror jag inte att du ska lägga så stor vikt vid. Otydlighet kan göra att motparten blir osäker och tappar intresset. Som med surdeg, man måste mata den med jämna mellanrum annars slutar den växa. Vad det gäller kontaktlinser så har jag ingen erfarenhet.

Mina bästa råd är att tro på dig själv och testa. Börja med att leta upp en lämplig kanditat att smickra, visa vad du vill och ta vad du vill (med eller utan höga klackar gör detsamma)!