onsdag 24 januari 2007

Livet livet livet

Idag styrde jag min projektgrupp framåt med all kraft jag kunde uppbåda. Eller nej. Inte bara jag och inte riktigt så diktatoriskt som det låter. Men det krävs en ansenlig mängd energi för att dra igång arbetet och vad kan man göra annat än att peppa upp sig själv till max. Tänk att formen på ett arbete kan få det att bli så mycket tråkigare än det egentligen är och skulle ha varit under andra omständigheter.

Jag har även hunnit inmundiga en semla idag. En liten tjuvstart men det var jag värd. Den var dock rätt konstig med en klump mandelmassa i mitten och grädde bara runtomkring som en krans. En riktigt god semla kräver mer kärlek och omsorg än så i skapande processen.

Jag har börjat gå till skolan på morgonen istället för att cykla. Det ger verkligen mer tid till betraktandet av omgivningen. Denna morgon var det alldeles klart och kallt och vackert när jag gick genom professorstaden. Jag gillar husen där. Jag brukar föreställa mig hur människorna levde i dem för hundra år sedan. En familj i hus med plats för minst fyra familjer i vardera. Vad har de alla rummen till? Vad ska man fylla ett helt hus med? Jag skulle bjuda in alla er som jag älskar att bo med mig. Med undantag för ett rum som är reserverat för alla de bästa böckerna i världen.

Inga kommentarer: