fredag 16 februari 2007

Fittja, 16:e februari

Hej love!

Allt är så spännande här, önskar du var med och hjälpte mig tolka allting, allting, allting. Jag tappar väl inte greppet direkt, står mest storögt och betraktar allt som svisch svosch svischar förbi. I går var jag på en konferens om Ungdomsstyrelsens rapport om unga och kultur och fritid. Ännu en ungdomskonferens med vuxna tjänstemän och politiker som sitter och säger ”Ungdomar måste vara delaktiga! Ungdomars behov måste få styra!” och känner sig fräscht radikala och down with the kidz och berättar att de la ner den lagliga graffittiväggen för den blev för populär.

Ungdomsstyrelsen har alltså genomfört en undersökning i 27 svenska kommuner och redovisar sin analys av resultatet i ”Fokus06”. Resultatet är tydligt; är du tjej, underklass, över 18 eller har en annan bakgrund än etniskt svensk så satsas det betydligt mindre på dig (funktionshinder har inte vägts in; ”vi hittade ingen verksamhet”, sexualitet har inte heller fått plats) och det sätter tydliga spår i din livskvalitet. De har också till sin förvåning upptäckt ett samband mellan tjejers missnöje/välmående och andel kvinnor i kommunstyrelser. Denna förvåning yttrade sig i ett ”?” och en ursäktande ton när slutsatserna redovisades. Någon (cool hipp fritidsledarman) frågor ”Varför är det viktigt att titta på kön?”. Jag frågade ”VARFÖR förvånar det här er?”. Och de höll med om att teoretiker pekat ut sådana samband i 50 år och att de i övrigt hade tilltro till sin egna empiri, men ”alltså jag vet inte om jag som tjänsteman ska våga dra de slutsatserna”. Eeeh what??

Kvällen innan befinner jag mig på Operakällarens veranda och sippar på ett glas rödvin för 80 spänn. Då säger man kanske inte ”rödvin” utan vilken druva och ursprung det är. Nervigt. Hör mig till min djupa förtvivlan säga på allvar ”Jobbar du också inom media?” till mannen bredvid mig. Alla jobbar inom media, även han. Jag får en komplimang för mina leopardtights, kramp i mina smilmuskler. Eva ångrar att hon inte har sina visitkort med sig, jag undrar om jag någonsin kommer kunna säga ”här är mitt kort” med värdighet.

Igår var jag även på kampanjmöte för Alla Olika Alla Lika. Ca 30 politiska ungdomsorganisationer närvarande och peppen var skyhög. Urix! Skolturné! Pride! Hoodsfred! Barnens dag! Kampanjen är skitstor och skitstark och Allmänna arvfonden hostar upp stålars. Herrejävlars, varför gråter jag blod på Smålands, är det för att vi inte har koll eller är det för att vi inte är i stockholm eller är det för att vi jobbar mer med oss själva?

Älskling, jag är ett nystan med femtio ändar! Jag arbetar febrilt med att se, ta in, sortera, stoppa undan på rätt ställe.

Hoppas du mår bra, du vet jag tänker på dig.

Lisa

1 kommentar:

annes sa...

jag är glad att du där glad