måndag 5 februari 2007

perspektiv

Det mest aktuella att diskutera idag är perspektiv. T.ex. när den här rubriken är överst på DN:s hemsida: svensk öppnar sitt hem för katastrofoffer.
Jag ville också skriva om avstånd och om hur Stockholm ser ut från luften en söndagkväll men eftersom min lunchtimme rinner iväg är det det bäst jag koncentrerar mig på att få mat i magen.

Läs tidningar istället och bli förbannad på ett kontruktivt sätt!

tillägg 22.46
På tal om att läsa tidningar så såg jag ikväll på t-banan hem en kvinna läsa tidningen så fängslande vackert att jag inte kunde slita ögonen från henne. Hon var nog i fyrtioårsåldern och jag hade förmodligen inte lagt märke till henne om det inte vore för hennes glasögon. Stora, cirkelformade flaskbottnar med bruna tjocka plastbågar. I övrigt ordinärt yttre, beige täckjacka, rejäla kängor, gråsprängt hår, praktisk ryggsäck. Jag tittade på henne, några meter bort och varje drag och varje rörelse framstod efter ett tag så fulländad och skön. Hårslingan bakom örat, munnen halvöppen. Jag tror det var metro hon läste men jag vet inte säkert. Fingret följde texten och blicken så alert. Då och då fastnade hon, spärrade upp ögonen och greppade tidningen hårdare för att efter en stund slappna av, stryka fingret över läppen, bläddra vidare. Gripande, totalt förtrollande. Längst upp i vänstra hörnet tills längst ner i det högra. Sen gick hon av, i Mälarhöjden tror jag och jag tittade efter henne tills hon försvunnit iväg.

Inga kommentarer: