fredag 9 februari 2007

Dagen

Visst är det underbart att det finns tillfällen då man utan en uppenbar orsak känner sig märkvärdigt positiv och nöjd. Jag menar inte att man inte borde känna så. Bara det att det kommer så plötsligt. Det kan vara samma sak med vemod men då är det kanske inte lika positivt. Jag lär mig saker hela tiden och försöker lära mig om mig själv. Den stora utmaningen att bli överens med sig själv.
Veckan är redan över och oj vad fort den gick. Jag har lärt mig att skillnaden mellan den molekyl som ger apelsinsmak och den som ger citronsmak bara är att två substituenter byter plats. Två små atomgrupper byter plats och det blir en helt ny sak. Fantastiskt, underbart och enastående. Det är härligt att få vara en nörd och bygga molekyler och det är härligt att få en så kallad sanning. Det är väl det som lockar så många med naturvetenskapen. Man behöver inte ifrågasätta på samma sätt som i de sammhällsvetenskapliga ämnena och vilken trygghet medför inte det. Fast sen är de ju relativt inskränkta också många av de människorna som rör sig i den världen. Inte konstigt det när man riktar all sin uppmärksamhet innåt och inte lyfter blicken ens för att se vad som pågår i omgivningen. Fast jag ska inte dömma. Jag ska lära istället.

1 kommentar:

Anonym sa...

love love love love you