måndag 12 februari 2007

I en bubbla iklädd röda byxor

Jag har köpt ett par blanka långbyxor för hundra spänn. De är lite som Eriks svarta från Cheap Monday förutom att de här är röda och inte från Cheap Monday. Men lika snygga! Det finns de som skulle kunna säga att röda byxor inte alls är så snyggt våren 2007, och att de kanske inte sitter så snyggt heller. Men jag vill hävda att röda blanka byxor alltid kommer vara i alla fall ganska snyggt, och lite extra om de kostar bara 100 kronor.

Det är så här; att jag i princip aldrig köper kläder till fullpris. Inget konstigt med det egentligen, det är ju inte omöjligt att hitta byxor för 100 spänn. Spännande dock om man som jag inte hänger riktigt med i svängen och inser plötsligt en höstdag 2006 att det finns människor som lägger sisådär 1200 kronor på ett par jeans. Och ganska många dessutom. Jag fattar inte hur det går ihop för bratsen i Lund. Alltså de äkta adelsbratsen kanske inte behöver bekymra sig så mycket men alla andra då, som bara så himla gärna vill vara en i gänget? Jag gissar att de kanske spelar på hästar, jobbar nattskift eller är grovt kriminellt belastade. Men hur orkar de då vara ute och shoppa och festa, i alla fall de sista två alternativen måste ju vara ganska tidskrävande? Om man dessutom måste plugga ekonomi eller juridik!?

Jag köpte en dyr Sisleyjacka en gång. Minns inte exakt vad den kostade, över 1000 kr och det var då det dyraste klädesplagget jag ägde. Jag köpte en dyr för att jag hade fått ett presentkort i julklapp; ”vinterjacka” utan specificerad summa. Min mamma bet ihop och plockade fram plånboken (tack mamma). Sen har jag ett seglarställ också, som är jävligt mycket bättre än alla de där Henri Lloydjackorna som vissa envisas med att gå runt i på stan. Mitt är i något supermaterial, knallgult med många reflexer, har livstidsgaranti och man kan segla optimistjolle jorden runt i det utan att bli blöt. (köpt på rea men svindyrt; livstidsgaranti som sagt och det är en stor storlek så jag kan bli gammal och tjock i det)

Sist jag var hemma i Blekinge köpte min lillebror en Peak Performancetröja för 500 pix. Jag var chockad. Den var nedsatt från 900 spänn försvarade han sig. Han har en sjysst lön (jobbar skift på golvfabrik och bor hemma i Ronneby) Men ändå; 500 svenska riksdaler! Det är ju helt sjukt, för en tröja. 1000 tuggummi eller en t.o.r. resa till valfri destination med Ryanair kunde han fått. (Som jag i.o.f.s. inte borde promota men varför bloggar man om inte för att acceptera sina dåliga sidor? Mer om det en annan dag. Mer om även mina bra sidor en annan dag).

Om ni vill veta hur man får tag på billiga kläder är det bara att maila mig. Om ni tycker jag har fula kläder och absolut inte vill skaffa kläder på samma ställe som jag behöver ni inte maila för att tala om det.

2 kommentarer:

Elsa sa...

Röda byxor är fantastiska!Jag brukar sätta på mig mina när det är grått och regnigt ute och så lyser jag upp hela världen. Eller åtminstone den blöta kullerstenen under mina fötter.

Anonym sa...

det är ju inte direkt jeansen som är det dyra! stackars alla brats som måste HYRA sina handväskor på www.fnitter.se