torsdag 8 mars 2007

En dag för glädje

Fantastiska kvinnor! Kärlek och kamp och styrka!
Internationella kvinnodagen har alltid gjort mig glad och stolt. Kan låta reaktionärt men jag unnar mig det, all kärlek och pepp. Idag: rätten att vara glad! Över allt annat, och allt annat - allt det andra, i alla andra dagar. Kvinnodagen är ingen feministisk kamp, kvinnodagen kan vara frukten av feministisk kamp. Alla dagar; rätten att vara glad, att ha det bra! Där har vi kampen. Alla andra dagar: resa sig upp, stå upp, stå rak och självklar, gå kraftfullt och till mesta delen själv. Tro på sig själv, stärka sig själv, resa sig upp. Stå rak, se andra, inte gå förbi, syngliggöra och stärka. Stå upp, gå in överallt, säga rätt saker. Idag: Jag i maskopi med alla kvinnor världen över. Jag älskar er. Idag: systerskapet och glädjen och hoppet och stoltheten.

Jag sparar ilskan tills imorgon, till alla andra dagar.

Allt är en paradox! Men jag tänker bara fortsätta vara glad.

Det är så lätt att älska er idag! Ni finns överallt, överallt.

"Förut ville jag bli polis när jag blev stor. I somras sade jag att jag vill bli talpedagog, men jag vet inte vad det är. Jag ska ha jobb när jag blir stor, men jag vet inte om jag ska ha barn, kanske två eller ett, det är för mycket med tre, etthundratre är alldeles för mycket."

2 kommentarer:

Mia sa...

är citatet från moa lax?

Anonym sa...

hahaha what? varför skulle det vara moa lax?