måndag 7 maj 2007

Gubbar, systrar, pingviner och pelikaner


Gubbar i 40-årsåldern är läskiga. Speciellt när de arbetar med vapenexport. Speciellt när de anställer mig för att lära dem segla, och speciellt när de får mig att anamma det värsta chartersmilet du kan tänka dig och vara så käck och trevlig att jag skulle skämmas om jag kunde se mig själv.

Nånstans vill jag sätta ner foten. Inte så där så vi blir dåliga vänner. De måste ju vilja komma tillbaka. Köpa våra tjänster igen så att den där jäkla skutan får finnas kvar nästa år. Nej, jag sätter ner foten genom en mesig middagsdiskussion där jag framhäver att det kanske inte är så himla bra att sälja vapen som skjuter på folk, för vem vet, någon kan ju dö...?

Nej. Det gick inte så bra. Jag blev inte så nöjd med den insatsen utan tvingar upp gubbarna i masten. Häcklar dem kanske lite när de inte vågar gå längre, och hoppar runt lite extra, hänger mig vid en punkt upp och ner för att hjälpa en gubbe som fastnat med sin klätterhake i kättingen. Är lite för våghalsig och glömmer för några minuter bort att det var längesen jag tränade och mina muskler var så där härliga och mjuka som de var när jag en gång lärde mig allt det där man kunde göra i riggen för att imponera på gapande chartergäster. Jag är nu i stället lätt beroende av Voltaren Gel och kan inte sitta ner längre stunder. Men det var värt det.

Min syster, här sittandes på Egg and Milk i Gbg ätandes en fantastisk blåbärspannkaka.

I söndags blev det utflykt. En cykeltur till Slottskogen med ett obligatoriskt besök till den nya pingvindammen. Göteborgs stad tycker fortfarande det är försvarbart att hålla pingviner och pelikaner i fångenskap, men har nu kommit fram till att pingvinerna mår bättre av en egen liten damm där de kan få simma omkring. Så nu kan man i parken skåda ett tiotal överlyckliga pingviner och två sysslolösa pelikaner som efter tio års intensivt mobbande (enl. Wikipedia äter de djur stora som änder) nu får nöja sig med varandra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ah hahahahaha gubbdjävlar alltså

fia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
fia sa...

haha. åh elin käraste. jag kan se framför mig hur du far runt gubbarna i masten. dom fick säkert vad dom tålde. tråkigt bara att voltaren gel blivit din nya grej...

vi fortsätter sätta ner foten, kampen fortsätter och ni är mina inspiratörer och mitt hopp om en solidarisk och rättvis värld.