söndag 3 februari 2008

budgetbattle

emma och jag pratade om pengar, om bristen på dem.

(egentligen pratade vi om klass, "god smak" och reproducerandet av desamma i våra umgängeskretsar. den diskussionen, närmast en odyssé i ilsk bitterhet och högstadieavundsjuka, har jag dock inte lust att ta nu. vet inte hur jag skulle göra det utan att gå till personangrepp.)

bristen på pengar kan åtgärdas på två sätt:
skaffa mer eller göra av med mindre.

jag ska göra både och men det finns svårigheter, t.ex:
brist på jobb, brist på tid att jobba, brist på pengastinna släktingar (arv), brist på saker att sälja, brist på fonder, aktier, kapital. vad gäller den andra; brist på jättebilligt boende och bra alternativ till att köpa skånekort för 640 kr i månaden, brist på tillräckligt intresse för späkning. jag är t.ex. rätt bra på att unna mig att äta ute, öl och vin.

men nu är det i alla fall dags för projekt billigt leverne.

jag och emma ska under en veckas tid (till att börja med, rond ett, försöksveckan) tävla om vem som kan göra av med minst pengar.


allt ska redovisas, vartenda korvöre utom mobilräkning, hyra, el, pendlingskort och träningskort som ju betalas månadsvis. den som vinner ska få ett fint pris men vi har inte bestämt vad ännu. ni kan alla få följa kampen online! och såklart även kasta er in i den spännande utmaningen om ni har lust.

okej, imorgon börjar det. jag har redan gjort matlåda. må snålast person vinna!

4 kommentarer:

JOANNA sa...

lisa, har du läst en bok som heter "Svensk smak"? den ska handla lite om det du skrev om men inte vågade utveckla. jag har inte börjat på den än men vi ska ha den i bokcirkeln i jämställdhetsgruppen.

happy sally sa...

åh, det är precis den jag pratade om lisa, den vars författare kom till ronneby och då det blev lite dålig stämning!!! grymt joanna!

ps: 160 spänn har jag gjort av med idag. Tänk ost, ost ost ost ost vin, du förtjänar en rejäl ost, en dyr fin ost, en som kostar minst 165 kronor, ut och köp den darling, imorgon kan det vara försent!

Lisa sa...

joanna jag kanske får ta och läsa den så kan jag vara med och diskutera! puss

JOANNA sa...

javisst, lisa du är absolut välkommen att gästspela på våra bokcirklar! vi är nämligen inte jätte många och du är ju skarp.