onsdag 13 februari 2008

Kluven

Jag körde minibussen när jag jobbade igår.

Det är ju nåt speciellt med att köra minibuss. Jag har lite svårt att sätta fingret på varför jag tycker om det. Jag får iaf en skön känsla av att sitta lite högre och ratta utan en lång motorhuv framför mig. Oftast så är det en trevlig resa som ligger framför en när det ska köras minibuss. Tänker tillbaka till tiden på Brandhöj folhöjskole på Jylland då det av någon anledning (kommer faktiskt inte ihåg varför, tror iaf att jag inte var den enda med körkort?) mest var jag som fick styra "Brandbussen". En fullpackad minibuss på väg mot äventyr är många människor på liten plats och kanske är det kanske alla människors förväntan som gör stämningen i minibussen? Jag drömmer om minibuss-semester med er och jag vill planera den nu!

Fast. "Skräckblandad förtjusning" är ett bra uttryck när det gäller mitt förhållningssätt till minibussen. Jag drog t.ex. en lättnandes suck när Lisa och Andreas köpte en Volvo kombi till vägsemestern och inte införskaffade någonslags minibuss. Jag ser totalkvaddade minibussar framför mig som voltat med död och förödelse.

Kanske kan vi tågluffa istället?

Men ändå. Tänk litet, tänk många människor, tänk skjutdörr och förväntan!

7 kommentarer:

Anonym sa...

fia. en strålande comeback med tanke på att du i alla fall ljusade upp min dag med sisådär en miljon candela (heter det så??)

vi måste börja planera, ja! ska jag jobba första 4 v av sommaren så reser vi sen? sen undrar jag över påsken också, ska vi fira hos dig eller i bökevik? hur mkt jobbar du? jag är ledig från den 13:e till den 28:e mars. love lov elove love love love

Anonym sa...

Jag vill göra påskgodis hos fia! och pyssla. och sjunga lilla kyckling låten. sommaren vill jag också göra med er!

Magda. sa...

påskgodis? är det typ julgodis fast med påsktema??

Anonym sa...

Säkerhet med minibusskänsla tror jag stavas SUV.
Brukar också känna en speciell känsla när man är sådär upphöjd. Upphöjd gillar en ju. Man kansk skulle bli lastbilare, måste ju känna så hela tiden och e sitter ju gasnka säkert också.

}---KJAM---{

fian sa...

åh mina sötisar. ja det är så tråkigt så det är inte klokt, men jag har iaf fått påskhelgen på mitt schema. Så det blir tyvärr ingen påsk på Backen. Fan fan. Det är så dumt och jag är så trött på att bara säga nej och nej och nej när ni hittar på skoj saker. Jag vill ju vara med er! Så förlåt Anne, jag vet at tjag lovade att vi skulle göra påskgodis här...
Jag jobbar såklart hela sommaren oxå (förutom Roskilde-veckan, visst vill ni följa med??), men har tänkt att jag ska fixa ledigt några dagar då och då så vi kan åka någonstans, kanske i en SUV då (men har de plats för så många?)?
puss darlings

fian sa...

Jo förresten, jag tänkte komma till Skåne 7-9 mars. Är ni hemma och vill träffas då?

Lisa sa...

klart man är här då, för mellan den 7:e och 9:e mars ligger ju som bekant världens bästa högtid ÅTTONDE MARS! wee!!

och jag gråter blod över att inte få fira påsk i backen och sänder en stilla undran om det skulle behaga gänget att tillbringa helgen i bökevik istället?