tisdag 4 mars 2008

père lachaise

jag har tittat på edith piaf-filmen, "la vie en rose". (som inte gör så mycket om den förväxlas med den belgiska filmen "ma vie en rose", för den är också bra.) och nu är jag imponerad över skådelspelerskan marion cotillard, hon som spelade edith. se den om ni har tid. och åk till paris om ni har råd. där finns så mycket. den här till exempel finns i paris, jag promenerade på père lachaise en förmiddag 2005:




"gud återförenar de som älskar varandra" - E. Piaf

(på ett annat ställe på graven står det "gentil papillon, va lui dire que je l'aime"; "snälla fjäril, flyg till honom och säg att jag älskar honom"(?). någonstans ifrån har jag hört att det skulle stå "je ne regrette rien" (jag ångrar ingenting) men det är alltså inte sant.) och på bourdieus sten står det inget alls.

men den här helgen som kommer snart är skåne bättre än paris, överlägset. fia kommer!

Inga kommentarer: