torsdag 24 september 2009

Île flottante

Jag sitter hemma hos Linda, Linda bor i ett radhus, här finns internet och flytande öar, men vi tycker också att hon är bra, vi är inte bara här för att nyttja internätet. Dagen har i korta drag bestått av att jag tänkte på att jag på något sätt måste kunna förmedla hur det är när jag varje morgon strax innan nio skyndar fram på Rue d'Italie och hela lilla gullAix liksom vaknar samtidigt. (Det är som en kuliss, som en scenografi som kunde varit uppbyggd av gipsplatteväggar i en hangar och fylld av människor utklädda till fransmän som gör franska saker som att sopa, skrika "merde!", bygga staplar av persikor, skynda fram med baguette under armen eller inta sin morgonkaffe på cafét. Det är ju helt annorlunda också förstås, men det är det jag skrattar åt, småler av, när jag själv skyndar fram och försöker undvika att halka på hundbajs). Jag har också haft lektioner, debatterat välfärdssystem något ilsket, druckit kaffe och sen fått lov, skollov, mitt första på så länge. Firade med att äta lunch med Erik, sova middag och därefter någon gång insåg jag på riktigt att jag ska vara ledig i tio dagar och att det är underbart. Jag leker med mina sex vänner Erik, Linda och Rosanna, det blir mat och öl och jag är glad. Linda har sidenlakan och hennes granne är healer, är inte det fantastiskt så säg?

Inga kommentarer: