söndag 11 oktober 2009

Des trouvailles - fyndhelg

Som om det inte vore bra nog är helgerna extra långa här och extra bra. Fick höra om ett Swedish party som skulle vara på torsdagskvällen på en klubb nära mig. Det lät rätt förfärligt men man skulle få saker gratis: champagne, shots och entré. Vi var där och vände men inget var särskilt bra, ingen champagne, och vi gick till den trevligaste baren i stan i stället. Där kostar en flaska vin 11 euro. Är man optimistiskt lagd avrundar man det till hundra spänn jämnt. Jag hängde kvar tills de stängde med Maja, Åsa och Amanda. Det kom även ett ösregn men vi satt under parasol, jättefint.

När det blev fredagsmorgon satt katten utanför fönstret. Jag tog på gympadojorna och joggade till Linda med smutstvätt i ryggsäcken. Medan vi väntade på tvätten gick vi i tur och ordning till Intermarché (köpte äpplesorbet), Röda korsets secondhandbutik (skitbra grejer!) och skolan (åt sorbeten). Jag sportade lite på kvällen och sen sa jag ”kom över!” till Linda, Rosanna och Joakim och vi skulle inte dricka alkohol men titta på en film kanske.

Sen urartade allting i en fet fettorgie, jag minns knappt hur det började. Till slut var vi ganska många hos mig som festade loss på smör, ost och grädde + hallonlikör att dricka till det. Det var skoj. Vi skulle vips gå på en fest men hamnade på en irländsk pub och tur var väl det.

Inte heller på lördagen hade jag sovmorgon utan gick upp för att gå på Braderie vid Röda Korset, dvs en jätteloppis där allt kostade 50 centimes. Tänk så bra va! Det blev islådor, portfölj och några kjolar. Vi gick på café och sen satt jag hemma och drack kaffe och lagade alla kläder jag hunnit slita ut.

Jag var väldigt lycklig över att äntligen förstå storheten med nålpåträdaren. Framåt kvällen skulle vi åka till en ekofestival i en förort men det blev trassel med bussarna och hoppsan hejsan så hamnade man i Marseille istället och Rue de la Joliette. Jag och Linda kom lagom till mat och fest. Candide blev upprörd över att jag drack dåligt vin (JP. Chenet) och drog iväg i den lilla citroënen för att leta efter Riktigt vin.

Han återvände med två dyra flaskor från en nattöppen Cave. Lokalt, gårdsproducerat, ekologiskt och fy fan vad jävla gott. Sentsent åkte vi till en klubb där jag dansade mig toksvettig fram till halv fem och sen hjulade jag och Maja genom hela Marseille hem till Erik.

Vaknade med träningsvärk i rumpan. Candide kom och hämtade mig, Erik och Carl och sen åkte vi mot svampskogen. I Vauvenargues var det en Vide-Grenier (loppis) och jag köpte två par hopvikbara solglasögon för 50 cent. Candide köpte alla Abba-singlar han kunde hitta.

Vi hittade ingen svamp på berget men en vält lastbil och en spännande vattencistern. Samt timjan, rosmarin, lavendel och massa insekter. Världens lyxigaste söndag, skitfin final.

3 kommentarer:

Tove sa...

alltså wow. Jag vill komma till dig NU!

Mia sa...

Kan man heta candide på riktigt? Cool.

Lisa sa...

Man kan det! men det är inte vanligt. Candide har aldrig träffat någon annan som heter så och får utstå ganska många skämt med voltaire-referenser. han säger att hans mamma döpte honom till det eftersom hon tyckte det var sött.