söndag 4 oktober 2009

Du son - ljud

Jag sitter precis under duvorna. Cirka 1,5 dm ovanför mitt huvud när jag sitter vid skrivbordet går snedtaket och det är tunt för jag hör hur duvorna där rör på vingarna så de går emot takpannorna ibland, deras små fötter trippar runt. Ibland på morgnarna vaknar jag till av att de hoar och kuttrar. Sen vaknar jag igen när min granne går till jobbet, när han står och vrider om nyckeln i sitt lås krockar nästan våra huvuden, jag sover med kudden mot den tunna hemmasnickrade vinkeln som utgör vägg och tak i trappuppgången. Sist vaknar jag ändå av väckarklockor, en på den svenska och en på den franska mobilen. Då och då på natten är det människor på taket, ibland är det jag och då är det lugnt men någon kväll när jag velat sova har det varit ett alldeles särdeles kalasande där. Jag unnar dem det, det är ett väldigt fint tak. Takvägen har jag även fått en fin grå katt på besök några gånger, in kommer den lätt men sen får jag hjälpa den ut igen, efter att den druckit vatten i min dusch. Jag vet inte om jag ska heja på den gråa eller rödstrimmiga när de slåss på baksidan men mest önskar jag att de kunde sluta för det låter ont.

Jag har högtalare som jag köpt på fnac, och jag har internet. Jag lyssnar på France Info, utan att förstå så mycket mer än att det är en nyhetskanal. Har för övrigt bakat kanelbullar idag, det var trevligt.

3 kommentarer:

mia sa...

Jisste du om att idag är kanelbullens dag? Jag har ätit kanelbulle, även bjudit Gustav o Anne, det var 3 för 10 på nobel-konsum. Jag tycker det är fint att du firar en sådan högtidsdag, en av de bättre, tillsammans med exempelvis våffeldagen och fettisdagen.

Lisa sa...

jag visste! för ngn berättade. jag håller med dig. och så gillar jag att fira jul med mina vänner i frankrike år 2009.

Fia sa...

Jag saknar dig Lisa