måndag 9 november 2009

En état de choc

Hittills en chockartad morgon, och klockan är bara två. Först skånskchock, en man som ringde fel och bräkte i min lur vid 07.30. När han upprepade sig förstod jag att han var på jakt efter en sotare men det är ju inte jag, som dock inte fick somna om. Andra chocken var kylan i lägenheten, jag sprang upp och vred på gasplattorna på max. Kombinerat med någon slags fett-bakfylla och sjukdom har jag gått omkring med kräket i halsen hela morgonen, således fett och illamåendechock.

Värst var det nog dock på lektionen, efter filmen (Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran) som vi fick kolla på då min fantastiska lärare Naima krockade med bilen istället för att nå fram till Aix (nej, inte så mycket chock, eller ptja alltså, hon sa ju att hon blivit chockad men vi andra var mest glada över att hon inte blev skadad). Hur som helst, vi skulle prata om rasism och RASER och jag var sömnig och illamående i förkylningsbubblan och var bortkopplad tills ord börjar nå fram till min hjärna som jag tyckte lät märkliga (någon som räknade upp vilka RASER det finns på jorden) och jag kastade mig huvudstupa in i ett resonemang med referenser till sociologi, queer och kanske mest socialkonstruktionism. Inget självklart resonemang såklart, det var ju trots allt på franska. I vilket fall så möttes jag av förvirring, oförståelse och vem ska vi skylla på? jag föreslår mig själv, inte för att jag är elak, korkad eller dålig på franska men lite väl omedveten om hur omvärlden tänker, och hur man når dem. Jag talade om politiska paradoxer, om hur vi skapar, förstärker de kategorier vi försöker frigöra och försökte mig på ett exempel med kvinnor och män och städning "som om det fanns två kön" blablabla och möttes av "vadå, det finns ju två kön?" och först då klickade det till och jag förstod att jag inte var med ER, mina kära kloka vänner. CHOCK.

Det är då för löjligt alltså.

1 kommentar:

Andreas sa...

Vadå 2 kön... vampyrerna då? va?! VA!!!

jag är stolt medlem i den kloka skaran.