fredag 11 december 2009

Défauts

Kära vänner, var vänliga och täck upp för mina brister.


Jag fick en sån fin växt av min syrra i 25-årspresent. En riktigt otippad sådan som Rosanna och Julia planerat för bakom min rygg. Gulleni! Nu kröner den hemtrevligheten i min lilla lya och har säsongen till ära också fått ett stycket julpynt. Problemet är, som ni kanske anar, att jag varken vet vad det är för någon planta eller hur jag ska få den att överleva. Ni, med något mer gröna fingrar, hjälp mig?

Det här är mer riktat till Mia: Hur många års olycka tror du jag dragit på mig nu? Finns det något sätt att undvika spruckna badrumsspeglar? Kan man silvertejpa/limma? Var ska jag leta efter nya?

5 kommentarer:

fia sa...

min spontana reaktion när jag såg bilden var; "oh en tomatplanta med en julgranskula", men så enkelt är det väl inte då, för en tomatplanta hade du ju nog kännt igen lisa. :) jag har inte en aning om vad det är. men jag skulle ändå ge mig på en gissning att den gillar att stå soligt och så ska den nog alltid vara fuktig i jorden och inte bli uttorkad. det här var ju egenligen skötselråd för tomat, men det är det bästa jag har att komma med. väldigt fin är den iaf. kan du inte fråga gullisarna som gav dig den? det hade ju varit väldigt tråkigt om den fick fel skötsel.

mia sa...

Lisa, din spegelolycka verkar vara evig, kankse är det just så att när man slagit sönder en är man dömd till olyckan att slå sönder flera och så vidare. Ett tips kan vara att inte ta loss den från baddrumsskåpet, om det är det som har orsakat olyckan. Alla övriga speglar bör förankas ordentligt i väggen och aldrig flyttas. Jag brottas också med frågan vart man hittar en ny spegel till baddrumsskåp då jag nog bör ersätta din förra olycka innan jag flyttar här ifrån. En ide jag funderar på är att måttbeställa en från en glasmästare, men jag har inte kollat upp vad det kan kosta och troligtvis kostar det olika i sverige vs la. france. Sista utvägen är att endera endast använda plexiglasspeglar eller blankpolerad metall eller köra smålanddstilen och bojkotta dem helt.

Lisa sa...

nej tomat är det inte. de ser mer ut som små persimon, frukterna.

och mia. jag ska betala dig för den där spegeln såklart. kanske det är lättare och billigare om vaktis får tag på en?

fia sa...

http://www.livsmedelssverige.se/hem/fakta-om-mat/259-sharonkakipersimon.html

jag tror det är persimon då! :)

Julia sa...

Det var ett tag sen jag var inne och kollade, vad kul att se væxten tillslut!
Verkar ju som den kan extraknæcka æven som julgran!

Råder dig att inte æta frukterna førræn du vet vad det ær! Ev lægga upp en bild på hur frukterna ser ut innuti - så lovar Arwa en analys!

Och tjockbladiga væxter behøver visst inte så mkt vatten heller - allt enl experten!

ha det!