söndag 3 januari 2010

Första försöket 2010

När jag vaknade upp framåt tretiden på nyårsdagen så hade jag ett färdigt blogginlägg i huvudet. Synd jag inte skrev ner det. Men jag har rekonstruerat något av det.

Ungefär såhär: Det finns olika fenomen som jag kan dra nytta av i den franska kulturen. Som det finns betänkligheter kring. Tre exempel:

  1. Man får pussas mer i Frankrike. En vän till mig här tycker att ”faire le kram” är bra mycket mer intimt än att trycka sina läppar mot en främling, bekant eller väns kind. Det börjar med två pussar här, när man hälsar, och sen när man är lite kärvänlig som ni vet att jag är då kan man i princip få pussas obegränsat. Och eftersom jag är en sådan rebell så envisas jag också med att introducera och ”faire le kram” också, ibland samtidigt. Vilket innebär att jag har möjlighet att pussas och kramas med de flesta jag möter utan höjda ögonbryn = mycket bra!
  2. Man får köra bil när man druckit alkohol i Frankrike. Well, inte enligt lagboken såklart, men i praktiken jo. Först fördelarna: hänger man med någon som har bil så kan man ha spontana och varierande utekvällar. Man drar vidare när man känner för det, behöver inte planera, kommer alltid hem fast spårvagnen och tunnelbanan slutat gå för länge sedan. Jag säger inte att det är rätt, jag tycker inte att det borde vara så, men det sker ofta och ibland åker jag med.
  3. Man förväntas som kvinna hålla sig passiv. Vilket såklart är otroligt förödmjukande och frustrerande som regel eftersom det är idioti och fruktansvärt orättvist för alla kvinnor som dagligen behandlas som vore de lite mindre smarta, lite vekare, lite räddare, lite mer i behov av en fast och stadig manshand som ledsagar dem genom livet, fyller på deras glas och planerar deras helger. Mer genomträngande här än vad jag är van vid hemifrån. Så långt innan tvekan. Vad det egentligen bär emot att vrida det här till är att det för mig personligen, just här och just nu kan ha en viss fördel. Nämligen den att låta Samordnarlisa åka på semester. Inte styra upp, ordna om, kommunicera emellan… utan g l i d a

Mycket mer att säga om det men jag anstränger mig för att hålla det kort, sägs vara mer läsvänligt så.

Det är ett nytt år. 10. Stavas konstigt och ser obekant ut. Jag har förstått att året som enhet för projekt LIVET är värdelöst och därför ska avskaffas men inte gjorde det årets nyårsångest mindre. Följde dock råd och det föll väl ut; jag, Linda, Candide och Elisa fick i oss god mat och dyr champagne i mängder, var runt på tre klubbar och jag var pigg till sex på morgonen iklädd tights, stickad kofta och lösögonfransar. Gjorde allt för att inte flacka med blicken. I lördags utflykt, imorgon skolstart. Ja. Jag vet inte vad jag ska säga mer än; ptja, vi tragglar väl på då? Eller?

1 kommentar:

anne sa...

Jag tycker inte att du ska åka bil med fulla fransoser. Det gör mig orolig.
Men jag gillar att du glider fram. Det är kanske lite nyttigt. Släppa kontrollen en aning?
Det här med att göra något som egentligen är ganska dåligt och vända det till sin fördel är väl annars ett lite riskabelt moment. Borde man eller borde man inte? Ibland kanske. Om man får pussas, åka på vilda äventyr och glida ett tag.