tisdag 20 februari 2007

Bibliotek

Allvarligt talat, är det inte meingen att det ska vara tyst på bibliotek? I alla fall lite tyst. Gårdagens besök var fullt av mobilringsignaler och samtal samt framföallt på killar som valde bordet bredvid mig för att prata oavbrutet i säkert en timma. Vad som frånvarade var folk som gick ut för att snacka i mobil och försök att hålla nere samtalston.

Är det jag som har en felaktig uppfattning av bibliotek? Om studiedagar hade jag ju det tydligen, visste om det med fortbildning för lärare, men var nästan säker på att vi elever blev uppmanade i still med "det är studiedag, inte lovdag" eller nått sånt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Studiedag

Ok jag borde kanske överleva allt omkringliggande ljud, vilket jag vill påstå att jag nära på gör. Det som mer retar mig är den ignorans för andra som de visar på. (Nu kan man ju säga att jag är ignorant för deras behov av att prata, men fan.) Jag behöver inte distraktioner eller saker att tänka på när jag pluggar, det är uppenbart. Efter en väldigt intensiv forskning (vilket jag underhöll mig med medans jag läste) kom jag fram till att jag ungefär skulle läsa 35 sidor i timmen då jag läste noggrant. När jag sitter på plats kommer jag inte upp till hälften. Det finns ju så sjukt mycket att tänka på. Jag var borta från mitt hem i ca 5h och kom upp i drygt 50 lästa sidor. Hann dockmed att stöta ihop med en stressad Nanny och ta en biblioteksfika samt införskaffa följande färdigrätt

Jag tänker bröloppstårta.

Denna bloggen är ett fantastiskt substitut för studier. Var dag, lätt.

dagens diskussionsartikel http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=619722 finns diskussionstråd på förstasidan, gå in -->skriv något smart.

skulle idag egentligen skriva om tårar, tv och extreme home makeover.


kärlek

5 kommentarer:

Lisa sa...

jag vill att vi skriver om tårar i tv på extreme home makeover!

och annica dahlström... isn't she lovely. många vuxna män jag känner älskar henne. "äntligen någon som vågar säga ifrån!" säger de med gråten i halsen. sist jag var hemma stack min pappa en artikel av henne i handen på mig. den var nog publicerad i Neo, denna fantastiska tidning som lugnt skulle kunna vara värd att dö för att få döda. om man inte får några friskott.

annes sa...

hahaha
ja den kvinnan, så ska en riktig kvinna vara. det var en gång en av pappas vänner som tyckte att jag skulle läsa en artikel i neo när jag sa att jag läste genusvetenskap. jag tror det handlade om gen forskning. Jag sa att det var inte riktigt det vi sysslade med.

Lisa sa...

det var bergis en annica dahlström-artikel!

JOANNA sa...

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_6192434.asp

vi diskuterade just det här i skolan idag; kvinnors förmåga att se till helhet och mäns till fördjupning - generellt sätt. jag vet inte riktigt vad jag tycker eller håller med om. men om det finns hjärnforskning som pekar på de biologiska skillnaderna - utan att förneka miljöpåverkan, behöver det då nödvändigtvis vara fel?

på många vis tror jag att det i grunden handlar om individen och att det är lätt att blunda för problem genom att gömma sig bakom biologi - så länge man letar efter att de skulle säga att kvinnans egenskaper är sämre. kanske handlar det om att öppna upp för diskussion om vad det har för effekter? en diskussion som jag, till skillnad från dahlström, inte tror behöver få som slutsats att kvinnor borde vara hemma längre med sina barn?

Andreas sa...

Nu fick hon va på tv och tycka också. Hennes tyckade får mig att gå i taket. Även om man skulle ge henne helt rätt i alla biologiska skillnader så är hon neurobiolog. Hennes uttalanden om vad hennes påstådda skillnader leder till är lika trovärdiga som om jag skulle rita en flerfärgsbild av en hjära bara utifrån ett observerat beteende.

Sen håller jag med om att man ska passa sig för att dra slutsatsen att någonting nödvändigtvis är fel. Något som måste undersökas är dock vad biologi är. Inte bara ge biologisterna hela området