onsdag 6 februari 2008

dag 3 - Ekonomihögskolans kaffe

för att bli en god personalvetare så ska man kunna en del lagar och förordningar så man kan betala så lite lön som möjligt och sparka folk utan att betala skadestånd. pa-utbildningens första budord är att du är arbetsgivarpart.

med en helt annan inställning kan det vara rätt intressant att läsa arbetsrätt även om juridiken som sådan känns extremt osexig. men man kan t.ex. bli missionär och upplysa alla sina vänner och bekanta om vad de har för rättigheter och varför det aldrig finns tillräckligt goda skäl för att vara lojal mot sin arbetsgivare. hur som helst, det mest spännande med att läsa 15 p arbetsrätt är inte lagar och paragrafer utan den delen av lund som heter EC, ekonomihögskolan. den har säkert massa gulliga smeknamn som jag inte fått höra och det är ju en del av poängen som komma skall; EC är en helt avskild värld, en helt annan verklighet än den jag brukar leva i. det är andra människor där, ett annat språk, en annan atmosfär. kaffet är dock detsamma och det kan man dricka på café holger för fem kronor. första mötet med detta ställe var emellertid starkare förenat med skräck än med nyfikenhet. först; jag hittar inte alls där, allt som är bakom tornavägen har för mig varit helt osynligt, mattehuset och kårhuset kan jag, det räcker. men ptja, alltså EC 1,2,3 och cafe holger då i dess sköte har jag inte förrän den här veckan behövt konfronteras med. jag hävdade senast idag att det läskiga inte är klädkoden, de flashiga datorerna, frisyrerna och alla andra attribut. det läskiga är med vilken självklarhet de existerar där. som en highfive över mitt huvud. de tillhör samma gäng och det är inte mitt. i café holger strömmar de ut efter sina föreläsningar och jag försöker kryssa mig fram, svårt med ryggsäck, de har dunjackor. de slänger sig ner kring caféborden, pratar högt, de har goggles-bränna, de hejar över korridoren, de är tjenis med cafépersonalen. de är glada, de är fräsha, de är sponsrade.

meningen är att

i en framtid så

är de mina chefer

och jag tror de vet om det.

det är underläge för mänskliga värden på ekonomihögskolan och det är inget nytt. kapitalismen är stark, inget nytt. allt som är nytt och mer läskigt och spännande är att få ansikten, mänskliga skepnader som representanter. de är många tusen och de är peppade som fan. de vill erövra världen. ibland har de tryck på sina tröjor där det står "ekonomihögskolans arbetsmarknadsdagar".

ekonomihögskolans kår har jättebra ekonomi, det är den billigaste kåren att vara med i.

jag har gjort av med 20 kronor på café holger idag. jag och en kursare drack kaffe och åt varsin frukt. vi satt storögda under rasten, några fler kursare anslöt sig till oss.

know your enemies.



23:45

anne bjussade på lunch och middag. lånade träningskläder av hanne och tovis och boxades i två timmar, gratis. smålands senare för att dricka öl; jag tiggde en mineralvatten av mia. det börjar kännas lite fånigt det här att jag gör av med pengar ändå, andras pengar. det är inte sjysst och det är inte bra.

slutnota dag 3
kaffe, frukt: 20 kr
totalt veckan: 74,50

ps. jorå emma, budgetveckan har fått en oönskad bieffekt; hälsoveckan.

Inga kommentarer: