fredag 13 juni 2008

här är det då inte trist

i dagens blt kan man läsa om ronneby. såhär ser det ut: (klicka om du vill läsa)



SOM NI FÖRSTÅR är det här svårt för mig att lämna okommenterat. jag har en hel massa åsikter att framföra och belägg för dem har jag också. jag skulle ju t.o.m. kunna påstå mig vara bosatt i ronneby kommun, även om det är kortvarigt. framförallt har jag levt och frodats här under några av mest händelserika åren i mitt liv. man kan väl förvisso ifrågasätta den här fullt ut blomstrande ronnebypatriotismen som jag och emma gjort oss skyldiga till på senare år. kanhända den är förknippad med den priviligierade position vi har som boendes utanför blekinge men så mycket har vi väl ändå inte förvrängt vår uppfattning att vår röst inte skulle räknas?

nä skulle inte tro det, jag är rätt van vid att min röst räknas. såhär va:



  • ronneby har fina omgivningar. t.ex. brunnsparken, karön och allt som kallas "på landet"

  • i ronneby finns det gångavstånd mellan alla uteställen (utom karön) och som bonus så försvinner det inte krogar från de byggnader där de alltid legat, de bara byter ägare och namn.

  • i ronneby kan man drömma om att bli rockstjärna

  • i ronneby går alla gymnasiekids på samma skola. dvs natur jämt barn och fritid jämte industri jämte estetisk (fast det håller tyvärr på att ändras... hr och fordon har flyttat till andra lokaler). inga elitskolor, inga murar.

  • i ronneby kan man åka rulltrappa

  • i ronneby kan man utveckla sin kreativitet och arbeta aktivt för att skapa den stad som man vill ha. man kan t.ex. få inflytande genom politiska förbund eller musikföreningar och ni går inte att ignorera för ni är inte en i mängden och ni syns och hörs i en liten stad. i ronneby är det lättare att veta vem man ska ringa och snacka med.

  • i ronneby man nog leva relativt lyckligt ovetandes om omvärldens (som i utanför staden)krav och förväntningar. på gott och ont.

jag ska genast be emma komplettera min fattiga lista. jag är säker på att hon har ett och annat klokt att säga precis som vanligt.


hej hopp, missa inte sillarodden imorgon!


kram


/en lyckost i bökevik







ps. en annan favoritrubrik om man vill skratta åt sd-stollarna kan man i dagens blekinge läns tidning läsa: muslimerna i karlskrona får lov att bygga moské

5 kommentarer:

happy sally sa...

underbart försvarstal lisa! jag kan dock inte få artikeln att bli större och hittar den inte heller på blt.se, känner mig sjukt efter alltså. kan du posta en länk? när jag letade efter artikeln på blt.se om hur fantastiskt trist ronneby är hittade jag istället en artikel om en kräkäcklig verksamhetsledare i karlskrona. http://www.blt.se/nyheter/blekinge/handikappade-kent-ar-inte-valkommen-pa-singelklubben(692767).gm

happy sally sa...

åh länken försvann i kommentarmarginalen, jag delar den i 3:

http://www.blt.se/nyheter/blekinge
/handikappade-kent-ar-inte-
valkommen-pa-singelklubben(692767).gm

jag skämms för att vara människa när personer som claes hedberg ska dela planet och väsen med mig.

Anonym sa...

nu så emma, så går det att klicka på bilden. /lisa ps. mamma och hennes gäng kom trea i sillarodden idag, bra jobbat tyckte jag och josse som var där och hejade.

Anonym sa...

Jag tycker ronneby var väldigt fint. Men väldigt långsamt. Det är ju förståss kanske bra om det finns en långsam plats att bo på också. Hej hopp!

Anonym sa...

en sådan artikel skulle nån aldrig skriva om ängelholm:):):)


fast så klart är ronneby också oförtjänt av den, och det säger jag utan att ha druckit brunn ännu.