tisdag 6 januari 2009

O YEZ 2009 here i come

Det pratar väldigt mycket om LIVET just nu, de stora planerna. Hemma hos oss, jämt! och överallt där man springer på folk för första gången det här året. Hur man ska leva, hur det nya året ska bli. Det pratas om att vara kapten på sin egen skuta, att göra rätt mot sig själv. Bygger på att veta vad man vill, vad som är roligt och vad som ger en något. Sen ska man göra så. Det spekuleras i hur man rent praktiskt ska bete sig, för att bli sådär smart och lycklig. Vad man ska undvika. Och jag blir förvirrad av hela samtalet, såklart, valmöjligheterna är ju OÄNDLIGA. Har försökt plocka ut några potentiella utvecklingsmöjligheter att ta fasta på. Utveckling är ett ord jag använder eftersom jag tror mig veta att det värsta jag vet ändå är att fastna, att stanna av. Så det här skulle kunna vara bra 2009:

1. Mer tid att disponera själv. Mindre schema, grupparbete, plugg och mer tid till att göra ALLT DET ANDRA.

Alternativt:

2. Mer tid uppbokad; mer schema och uppgifter så att jag får upp tempot lite.

3. Göra tvärtom vad mina reflexer manar mig till vilket i praktiken skulle kunna innebära att säga JA till mycket av det jag instinktivt säger NEJ till.

4. Beteendeexperiment i alla former: t.ex. bara prata om bra saker som hänt under dagen eller inte förvänta sig speciella saker av särskilda människor.

5. Kortare tid mellan tanke och handling (ger mindre ångest).

6. Äga färre saker.

7. Inte konsumera eller ”unna mig” av slentrian utan fundera över hur man får ut mest av varje slant.

Jag kan inte lista sånt där som ”vara coolare”, ”bli mer självständig”, ”ta livet mindre allvarligt” eller så, det vore snarare kontraproduktivt att lämna sig själv med en sådan uppmaning. Men ovanstående är vad jag kan göra som ligger i linje med vad jag vill uppnå. O yes, man måste börja någonstans, kort mellan tanke och handling var det. (Yeah, let's do it!)

bonus: jag ska fortsätta skriva mer eller mindre tråkiga/pretentiösa/skitlånga eller fantastiska blogginlägg när jag känner för det.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag gillar dina blogginlägg. och dina punkter också.