fredag 9 januari 2009

Ärtsoppa

Idag skulle jag göra mängder jättegod ärtsoppa. Redan igår tänkte jag det och köpte ett stort paket gula ärter på malmöborg som jag la i blöt hemma. Pelle var den första som ringde mig idag, jag svarade inte (för jag har fått en ny mobil av mia som jag inte kände igen signalen på) men sen ringde jag upp och sa att han skulle äta ärtsoppa med mig ikväll. Visst sa han, jag lämnade därefter Lund och cykellåset hade tinat så jag fick äntligen hem min cykel från stationen. Kokade soppa, tror jag tog för lite lök i och kanske för lite buljong och kanske borde jag köpt mejram på vägen för den blev inte riktigt så god som den blev sist, med fin ändå. Den tog i alla fall god tid på sig, soppan. Pelle hetsade den lite på slutet och mosade ihop den med en visp.

Åt soppan, knäckebröd med smör och ost. Till efterrätt i vardagsrummet: pannkakor med hjortronsylt, vispgrädde, glass. Kaffe. Allt smakade bra, mina sambosar var hemma, jag pluggade inte och jag fick träffa Pelle innan han flyttar från stan.

(Insåg nu att det är torsdag, ärtsoppedagen)

Inga kommentarer: