onsdag 2 september 2009

Le pays des fromages

Här kommer en liten rapport från Aix. Här i ostlandet äter jag ost varenda dag, det gillar jag. Jag smakar mig igenom sortimentet av underbara lågprisostar. Dagens lyckostar är comté och någon slags chevre. Min franska favoritprodukt efter ost är 25 centilitersölflaskorna med skruvkork som man köper 20 i taget. Igår var jag och Rosanna och Dalia ute på Carrefour, himmel och helvete, det är en groteskt stor stormarknad. Jag kom hem med några nödvändiga saker såsom bordsfläkt, lakan och vinöppnare. Fläkten skulle ni förstå efter en sekund i min lägenhet. Jag sover precis under taket, solen skiner oavbrutet och fönstret sitter för lågt för att göra någon skillnad. Det liksom dallrar och bultar. Man får helt andra referensramar när det kommer till hur svettig man kan vara innan man duschar. Trots att jag haft feber i några dagar har jag inte kunnat sova på grund av värmen men fläkten ska rädda mitt liv, jippie! Skolan är jättebra hittills, idag har vi mest varit på studiebesök, bl.a. på Le Pavillion Noir där ett av Frankrikes främsta danskompanier håller till. Vi fick titta på några repetitioner och jag var skitimpad. Vi var också på ”stadsbibblan” där det kostar vansinniga 16 euro att få ett lånekort. Det blir alltså inget av det. Imorgon ska jag få ordning på EDF, CL och CAF och andra franska förkortningar. Innebär att jag ska starta ett elabonnemang, ansöka om bostadsbidrag och skaffa en hemförsäkring. På fredag och söndag ska jag på utflykt, söndagens går till badviken Cassis, äntligen vatten.

2 kommentarer:

Tove sa...

det låter som en dröm. Jag önskar jag kunde komma imorn! Puss

fia sa...

väldigt exotiskt tycker jag det låter alltihopa. tom att skaffa en hemförsäkring låter som en extra ordinär upplevelse bara för att det är i frankrike. fint att läsa att du har det bra trots feber och värmeslag. puss love