tisdag 29 december 2009

Okej, här kommer Lisas:

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Ja, såklart, massor. Allt i princip. Skrev C-uppsats, cykelpendlade mellan Malmö och Lund, spelade tisdagsbasket, flyttade till Aix-en-Provence, bodde ensam, drack måndagsvin, pratade franska.

2. Höll du några av dina nyårslöften? Minns inte om jag hade några.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, flera avlägsna men mest av allt så föddes LO.

4. Dog någon som stod dig nära? Nej.

5. Vilka länder besökte du? Frankrike och Danmark tror jag. Tyskland! Tack Tove som påminde. Vi hade skitfint i Berlin.

6. Är det något du saknat år 2009 som du vill ha år 2010? Ja. Och här ingår också alltid pengar.

7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid minnas och varför? Minns inget mer än jul, midsommar, födelsedag. Dåligt minne.

8. Vad var din största framgång 2009? Jag var glad när jag skrev på kontraktet för min lägenhet och när jag fick in uppsatsen i våras. Vet inte om jag skulle kalla det för framgångar dock, inte lika påtagligt som när jag fick upp min silvercykel ur kanalen. DÅ var jag bra. Var det i år?

9. Största misstaget? Jag vet inte vem vi ska fråga om det.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Njuråkomma i våras, opererade bort skitjobbiga visdomtänder, 3 st förkylningar (eller liten flunsa) och urinvägsinfektion. Summa: sjukt mycket sjuk jämfört med tidigare år. Och dyrt!

11. Bästa köpet? Ptja, jag gav mig själv en kurs i present. Det var en väldigt dyr present att ge till sig själv men väldigt bra att få. Annars kan jag säga som jag brukar; pengar på porto, internet, färdmedel och mobilsamtal är alltid sjukt värt om det för en närmre de man gillar.

12. Vad spenderade du mest pengar på? Har väldigt dyr hyra för tillfället. Var bitter över pengar till sjukhus, tandläkarräkningar, försäkringar och tekniska prylar.

15. Gjorde någonting dig riktigt glad? Ja. Våren: Tisdagsbasket, cykla till Lund och att studera. Hösten: Fias comeback till internet, otippade fina brev, ljuset, sydfranskt skedande och ost.

16. Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om år 2009?
Vissa med Arthur Russell. ABBA, och ännu mer ofrivilligt den här landsplågan.

17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Vet ej. Hade ju varit bra att veta.

18. Vad önskar du att du gjort mer? Det vet jag inte heller. Tänkt snabbt kanske.

19. Vad önskar du att du gjort mindre? Tyckt om.

20. Hur tillbringade du julen? Med Mia, Anne och Linda Staaf i min lilla lya. Väcktes av blekingsk hysteri i högtalartelefon. Åt sen frulle, tog en promenix och handlade julstubbar i regnet, lagade mycket mat och åt mycket av den, bland annat griljerade vi vegansk julskinka i min micro med grillfunktion, det blev riktigt bra. Fick några fina julklappar och gav bort några fina. Sen vilade vi och sådär. Försökte besöka katolsk midnattsmässa men blev skrämda och gick efter tio minuter.

22. Blev du kär i år? Svår fråga. Ja och nej.

23. Hur tillbringade du midsommar? Jag vill minnas att den gick från dålig till strålande till okej. Att jag var ledsen och arg men sen gladare och sen lite mindre glad igen. Scenen var Bökevik, vädret var bra, Julias var där med sina fina Odense-tjejer. Jag tror det som hände var att jag stod i duschen och helt plötsligt kom Anne in som egentligen skulle vara i Indien. Det var för bra för att vara sant (fast det var sant). Sen ringde Andreas och ville bli hämtad i Bräke-Hoby. Alltså bra. Sen vet jag inte mer. Mat och logdans var förmodligen inblandat.

24. Favoritprogram på TV? Inget.

25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Nej.

26. Bästa boken du läste i år? Åh jag minns inte men shit vad jag hakade upp mig på "Jorde de ärvde" av Björn af Kleen under måndagsvinet igår. Således en bok jag tagit intryck av. Jag fick den i present av min lillebror, det var snällt tycker jag.

27. Största musikaliska upptäckten? Ingen.

28. Något du önskade dig och fick? Bra betyg.

29. Något du önskade dig men inte fick? Massor.

30. Årets bästa film? Är ju inte så jätteförtjust i film. Positivt överraskad av Le Miroir av Tarkovsky, även då den råkar vara inspelad -75.

31. Vad gjorde du på din födelsedag 2009? Det var ju alldeles nyss. Jag var med Rosanna nästan hela dagen. Vi promenerade och drack kaffe och myste. Det var en söndag och hela fredagen och lördagen firade vi mig också.

32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Massor.

33. Hur skulle du beskriva din stil år 2009? Ah, ungdomlig för att gå på andras intryck.

34. Vad fick dig att må bra? Skolan, Nobel, Andreas, Therese, kaffe, piller.

35. Vilken kändis var du mest sugen på? Ingen.

36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Eu - gränser, liberalism, rasism, pedagogik, det mesta kring normer och makt.

37. Vem saknade du? Ganska många faktiskt.

38. De bästa nya människorna du träffade? Ylvar och hela basketgänget. Erik, Rosanna, Linda, Candide och Naima.

39. En värdefull läxa du lärt dig i år? Med risk för att helt öppet avslöja min skamlöst patetiska sida, här kommer ett knippe väl passande klokheter: "var din egna bästa vän". "friskt vågat hälften vunnet", "bättre fly än illa fäkta" samt även: "man kan inte fly ifrån sig själv" (...)
...........................................................

Kastar nu stafettpinnen vidare, ok, fånga!

6 kommentarer:

Tove sa...

men du var ju i BErlin! Fin lista.

Lisa sa...

ja du har rätt! och det var jättekul. ska genast klämma in det.

fia sa...

fint lisa!jag fick lära mig en massa om ditt år jag inte visste.
kärlek

lisa sa...

åh just det, andreas påminde mig om filmer jag sett som varit bra: das leben der anderen och the hustler.

Linda Staaf sa...

en glimt av 2009 kan se ut så här:

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? oh ja, massor... skaffat mig en fransk älskare, släppat mina 100 kilos väskor genom både den engelska- och franskatullen sammanlagt fyra gånger inom loppet av femton minuter, bl a

2. Höll du några av dina nyårslöften? minns inte, men nästa år lovar jag att äta kött

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? mmm ja... har dock slutat att räkna dem, deras hus, deras bilar, lån och sandlådor

4. Dog någon som stod dig nära? nej

5. Vilka länder besökte du? sverige, england, frankrike, england, frankrike, belgien, nederländerna, tyskland, danmark, sverige, tyskland, österrike, slovenien, italien, sverige, polen, sverige, england, sverige, frankrike, monaco, frankrike...i den ordningen om jag minns rätt

6. Är det något du saknat år 2009 som du vill ha år 2010? ordning och reda... och helst löning på fredag

7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid minnas och varför? sista kvällen i brighton i slutet av maj nån gång, nakenbad i engelska kanalen och tårar...och en massa andra datum förstås, även om minnet sviker just nu

8. Vad var din största framgång 2009? att tappa fotfästet lite

9. Största misstaget? misstag!? gör bara val som ibland är lite ogrundade...kanske borde ha satsat lite mer på att lära mig franska och i ärlighetens namn så har jag kastat bort för många timmar på fb till ingen nytta

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? misskött min laktosmage rätt så rejält

11. Bästa köpet? en svart, varm ullkappa för 5 euro från emmaüs i marseille

12. Vad spenderade du mest pengar på? sidenlakan

15. Gjorde någonting dig riktigt glad? några ahaupplevelser och lite smicker här och där och brev hemmifrån

16. Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om år 2009? "heart beat" med annika norlin och anna ternheim eller "what have i done" även den med ternheim, "viva la vida" med coldplay eller kanske nåt franskt typ vilken låt som helst från Serge Gainsbourg skiva L'Étonnant från 1961 och givetvis hans duett med birgitte bardot "bonnie & clyde", sedan har vi ju även carola med "himlen i min famn"som vi hört till ve och förbannelse vid det här laget

17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? alltid lite gladare, ser livet som en uppåtspiral som ibland stannar upp för att sedan fortsätta igen

18. Vad önskar du att du gjort mer? tränat och sagt ifrån lite tidigare

19. Vad önskar du att du gjort mindre? sovit på morgonen och kompromissat med mig själv

20. Hur tillbringade du julen? svenskt julbord, franskt julbord...mycket nöjd under omständigheterna ;)

Linda Staaf sa...

22. Blev du kär i år? nej

23. Hur tillbringade du midsommar? spontaninhandlade ingredienser till en trerättersmeny på statoil, åt, drack i några få glada vänners lag och slumrade till i kristoffers famn med nyckel till mitt ex lägenhet i fickan för att sedan vakna till vid 3 tiden för att hinna med flyget...

24. Favoritprogram på TV? har inte haft nån tv de senaste fem åren men streamar gärna svts kulturprogram och dokumentärer så ofta jag kommer åt och följer "på spåret" i smyg

25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? hata är stort, ogilla starkt är lite mer användbart...ja en och annan

26. Bästa boken du läste i år? "tillsammans är man mindre ensam" av anna gevalda

27. Största musikaliska upptäckten? instrumentet gamelan från bali, coldplay och en djupdykning i chanson francaise

28. Något du önskade dig och fick? lite mer sol än vanligt

29. Något du önskade dig men inte fick? pengar

30. Årets bästa film? tja...som jag sett på bio... tveklöst "the boat that rocked" på odeon i brighton med maria och två flaskor rödvin som sällskap eller nån hemmarulle från aix som ännu inte haft premiär

31. Vad gjorde du på din födelsedag 2009? firade med body painting fest i "huset" tills det ljusnade dagen därpå

32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? finns det väl alltid?

33. Hur skulle du beskriva din stil år 2009? stillös, önskar jag kunde skriva tidlös

34. Vad fick dig att må bra? alla nya möten och min singer 478 från 68 som lyser upp i vintermörkret, samt hundra värmeljus från ikea och alla KRAMAR

35. Vilken kändis var du mest sugen på? chris martin, helst lite krackelerad som i musikvideon och i ett svagt tillstånd även hugh jackman fast det pratar jag helst inte om

36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? världsfattigdomen och olika sätt att råda bot på den

37. Vem saknade du? var ska jag börja...allt och alla som varit långt borta

38. De bästa nya människorna du träffade? alla dessa oliktänkande energiknippen som förgyllt min vardag i den stora vida världen och alla deras vänner som hälsat på...ingen nämnd, ingen glömd

39. En värdefull läxa du lärt dig i år? friskt vågat, hälften vunnet!